Friday, August 31, 2012

Hari Merdeka! Independence Day!

Kepada semua rakyat Malaysia,
Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Yang Ke-55!

(Gambar Atas: Banner tahun 2011)

I am proud to be Malaysians!

Thursday, August 30, 2012

My Skincare + Make-up Products ♥

Hi gorgeous!

Here are some of my favourite skincare and make-up products.
If you want to look beautiful, I suggest you to try them. =)

♥♥♥♥♥♥


From left:
1. Foundation (Naturactor)
2. Make-up Base (Naturactor)
3. Advanced Whitening Fluid (Miracle Tab)
4. HD Hydrating Glow Essence (Miracle Tab)
5. Zoom Fast Black Lash (MAC)
6. Prep + Prime (MAC)

♥♥♥♥♥♥

Wednesday, August 29, 2012

Tersepit Antara Dua


Pagi tadi di sekolah, ramai rakan yang bertanya tentang perpindahanku. Eh, siapa yang pindah ni? Bukan Mrs. 3G ke? Adeh, gara-gara status di Facebook, semua orang sangka tuan empunya blog yang dapat pindah balik Semenanjung. Ketawa sungguh-sungguh tadi. Hahaha.. Siapalah yang sebarkan gossip tu ye?

Haish, September nanti, permohonan untuk pertukaran antara daerah/negeri akan dibuka. Tapi hati ini tersepit antara dua sama ada mahu memohon, atau tidak perlu memohon. Bukan apa, terfikir pula kalau-kalau pertukaran diluluskan. Siapa yang nak ganti ajar ICT? Siapa yang nak ganti ajar Matematik? Jauh di lubuk hati, sukakan sekolah ini. Tak terlalu sibuk. Pelajar yang boleh tahan. Tapi dek keluarga yang jauh di seberang, memang kena balik juga suatu hari nanti.

Kalaulah Sabah ni ‘satu’ tanah dengan Semenanjung, memang akan di sini sampai bila-bila mungkin. Apalah nasib, kekasih hati jauh di Semenanjung. Jawapannya, memang kena balik juga la..

Tuesday, August 28, 2012

Sunnah Selepas Ijab Qabul

Melakukan Solat Sunat 2 Rakaat berjemaah suami dan isteri.


Cara untuk mengerjakannya ialah:

• Lafaz niatnya : “Usolli sunnata ba’dan nikahi rak’ataini lillahi Ta’ala”Allahu Akbar”: Sahaja aku solat sunat sesudah nikah dua rakaat kerana Allah Ta’ala”

• Rakaat pertama : Membaca surah Al-Faatihah dan surah Al-Kafiruun’

• Rakaat kedua : Membaca surah Al-Faatihah dan surah Al-Ikhlas

• Membaca doa berikut selepas salam:

“YA Allah, Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, segala puji-pujian bagi-Mu, seru sekalian alam. Ya Allah, aku bersykur kepada-Mu, telah selesai pernikahanku ini, kami memohon pada-Mu Ya Allah Engkau berkatilah pernikahan –ku ini. Engkau jadikanlah aku dan isteriku orang-orang yang soleh. Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, pada-Mulah kami memohon pertolongan. Engkau anugerahkanlah padaku isteri/suami yang soleh, Engkau berikanlah akan daku dan isteriku petunjuk dan hidayah agar kami sentiasa di dalam keredhaan-Mu dan tunjukilah kami ke jalan yang lurus sepanjang hidup kami. Engkau berikanlah kami kekuatan untuk memimpin isteri dan anak-anak kami ke jalan yang Engkau redhai. Engkau mesrakanlah kami, bahagiakanlah kami sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w dan Siti Khadijah, Nabi Yusuf dengan Zulaikha, Nabi Adam dan Hawa. Engkau anugerahkanlah padaku dan isteriku anak-anak yang ramai dan soleh. Engkau anugerahkanlah kami kesihatan dan kesejahteraan pada isteri/suami dan anak cucu kami sepanjang hayat kami dan sepanjang hayat mereka. Engkau peliharalah kami daripada perkara-perkara yang boleh merosak kemesraan dan kebahagiaan rumah tangga kami”

“Ya Allah ,Ya Rahman, Ya Rahim, Engkau anugerahkanlah kepada kami akan rezeki yang suci dan baik, lindungilah kami dari mendapat rezeki yang keji dan haram. Engkau jadikanlah aku, isteriku/suamiku dan anak-anak kami orang yang rajin mengerjakan solat dan bertaqwa. Engkau berikanlah petunjuk dan jalan sekiranya aku, isteri/suami dan anak-anak ku menyimpag ke jalan yang tidak Kau redhai. Engkau anugerahkanlah padaku, isteri/suami dan keturunan kami kekuatan dan keimanan untuk berbuat baik dan amal soleh sepanjang hayat kami. Engkau peliharalah kami, isteri/suami, anak-anak dan cucu-cucu kami dari sebarang mara bahaya,fitnah,dan malapetaka yang tidak diingini samaada yang lahir mahupun yang batin”

“Ya Allah,Engkau berkatilah umur kami, isteri/suami kami, anak-anak kami, cucu-cucu kami sehinggalah akhir hayat kami dan mereka. Engkau peliharalah kami, isteri/suami kami, anak-anak kami, cucu-cucu kami agar menjadi orang yang taat kepada-Mu Ya Allah, kepada kedua ibubapanya dan taat mengerjakan perintah-Mu dan taat dalam menjauhi larangan-Mu”

“Bahagiakanlah rumah tangga kami Ya Allah,(3 kali),

Engkau berkatilah rumahtangga kami Ya Allah (3 kali)”

Amin ya rabbal a'lamin...

Credit to Photoline Creative Studio



Petua Melayan Suami =)


1. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk atau memotong cakapnya.

2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri, jangan suka menjawab. Sikap suka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akan menambahkan lagi kemarahan suami. Jangan terkejut jika suami angkat kaki meninggalkan rumah berhari-hari atau tidak mahu bertegur sapa dengan anda sebagai denda di atas kedegilan anda sebagai isteri. Sebaliknya, kalau suami kembali ke rumah jangan disambung atau diulang-ulangi cerita lama. Sambutlah suami dengan senyuman kasih sayang dan bersegeralah meminta maaf. Jangan kita tunggu suami meminta maaf dengan isteri, jatuhlah martabat keegoannya selaku seorang lelaki.

3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati isteri hendaklah banyak bersabar, jangan cepat merajuk. Merajuk adalah sifat orang yang tidak matang dan seperti perangai keanak-anakan. Cuba kita perhatikan perangai kanak-kanak, mereka akan cepat menjerit bila ada sesuatu yang tidak kena tambahan pula kalau yang menegurnya itu ibunya sendiri. Sengaja dihentak-hentakkan kaki meraung sekuat hati meminta simpati dari ibunya.

4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan (jika panjang janggutnya lebih dari segenggam). Pilihlah hari-hari yang terbaik iaitu hari Isnin, Khamis dan Jumaat.

5. Jika dia berhajat sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak. Bangun segera bila disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan kemarahan atau rasa tersinggung di hatinya. Jangan isteri buat acuh tak acuh, hatinya akan kecewa dan menandakan isteri sudah tidak taat padanya.

6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut selera isteri. Kalau suami suka makan gulai kari atau masak lemak cili api, janganlah kita masak lauk asam pedas atau ikan goreng. Suami akan gembira bila seleranya ditepati. Janganlah pula ikan yang menjadi mangsa, diketuk lengkang-lengkung hingga hancur kerana meradangkan sikap suami yang mahu lauk tersebut dimasak mengikut seleranya sedangkan isteri tidak menggemarinya.

7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit. Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan kemas dan cantik. Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebut akan melambangkan peribadi isteri samada ikhlas atau terpaksa. Semua suami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri oleh jari-jemari halus isterinya, sekurang-kurangnya dapat menampung ekonomi rumahtangga.

8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju dan seluar suami iaitu sikat, celak, cermin kecil, minyak wangi dan kayu sugi. Tidak menjadi kesalahan seandainya si suami menolak segala persediaan tersebut tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah minyak wangi dan kayu sugi.

9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak, dahulukanlah kehendak suami, begitu juga dengan kehendak ibu ayah. Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada di dalam keadaan letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar keatas setiap isteri kecualilah jika suami kita meredhainya.

10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu. Jangan beri dahulu kemudian baharu diberitahu kepadanya. Siapa tahu mungkin wang itu amat diperlukan sedangkan isteri sewenang-wenangnya telah menghadiahkan kepada orang lain, suami dapat pahala sedangkan isteri tidak dapat apa-apa.Sebenarnya meminta izin itu ialah sebelum melakukan sesuatu tindakan bukannya setelah perkara itu berlaku diberitahu. Ini silap sebenarnya tetapi kes-kes seperti inilah yang sering berlaku di kalangan para isteri.

11. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah. Isteri hendaklah berada di dalam keadaan berwangi-wangian supaya hatinya senang untuk bersenda gurau dengan isterinya.Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri juga merupakan salah satu ibadah yang diredhai oleh Allah swt.

12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air masak sejuk. Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu. Air panas elok disimpan di dalam thermos supaya memudah dan menjimatkan masa kita. Kalau bolehsediakan kuih-kuih ringan seperti karipap, cucur, bubur, apam ataupun biskut kering. Hal ini juga dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin kebersihannya.

13. Hendaklah isteri sentiasa menghormati dan memuliakan keluarga suami. Bersikap ramah-tamahlah dengan keluarganya dan bersabarlah di atas segala tindakan mereka jika ada yang bertentangan dengan syariat. Di sinilah peranan isteri untuk berdakwah kepada mereka tetapi biarlah berhikmah dan kena caranya agar setiap tindak-tanduk kita dikasihi dan dihargai oleh mereka seterusnya menjadi menantu atau ipar yang dicontohi akhlak, peribadi dan ibadahnya.


Semoga kita sama-sama dapat menjadi isteri solehah =)

Sunnah Rasulullah S.A.W. #1#


Sunnah Rasulullah s.a.w. bagi pasangan yang baru berkahwin. Suami meletakkan tangan di ubun kepala isteri, dan berdoa :

" Ya ALLAH, aku memohon kepada-Mu kebaikannya, dan kebaikan segala yang Engkau ciptakan pada dirinya. Dan aku berlindung kepada-Mu daripada keburukannya dan segala keburukan yang Engkau ciptakan pada dirinya"

(Riwayat Abu Daud no.1260)



Kehilangan


Sejak kebelakangan ini, hati ni mudah sangat rasa sayu. Teringatkan keluarga yang jauh di mata. Dan kadang-kadang teringatkan jodoh ku yang tidak tahu kesudahannya. Harap sangat dapat mesej daripada dia! Huhuhu.. Nasib baik lah semangat untuk mengajar masih ada. Kalau tak, terkontang-kantinglah budak-budak ni kat kelas.

Hari pertama persekolahan lepas cuti penggal pula, dapat satu berita. Boleh dikatakan berita baik, dan boleh juga dikatakan berita tidak berapa baik. Seorang kawan baik akan bertukar sekolah ke salah sebuah sekolah di negeri Selangor. Dia memang dah lama memohon untuk bertukar. Akhirnya, dapat la juga dia dekat dengan suami tercinta. Sebagai seorang kawan, sudah tentu lah patut gembira dengan berita tersebut. Ya, memang gembira! Tapi, jauh di sudut hati, tetap rasa sedih. Dia merupakan seorang sahabat yang sangat baik dan peramah. Boleh diakatakan, semua orang sukakan dan sayangkannya. Kami berkenalan pada Ogos/September 2010. Tapi perasaannya seperti dah lama berkenalan. Pendek kata, suka sangatlah kawan dengan dia. Bila ingat-ingat balik semua memori, rasa sangat kehilangan. Oh Tuhan, kuatkanlah semangatku!

Apa-apa pun, Selamat Berjaya sahabat!

Monday, August 27, 2012

Mr. Perfect or Mr. Complement?


Every woman is looking for their Mr. Perfect. But as a normal human being, we should realize that everybody is not perfect. So, we should actually hope to meet the Mr. Complement. He should be the one who complete our life. As for me, he doesn’t have to be a rich guy or a handsome guy. I just need someone to hear to my stories, to be with me throughout my hard days, and also to share my joy and happiness.

And I wished that the one guy that boarded the flight with me last June will be my Mr. Complement. I wished that I will meet him again soon. I wished that he was the one who was made for me. Before I met him, I have met a Sabahan guy. Let’s just call him Mr. Playboy. At the beginning, I thought that he would be my Mr. Complement. But in the end, after doing some stalking, I found out that he was only the guy who’s cheated on his wife.

A month after knowing Mr. Playboy, I met the Flite Guy. He gave me his phone number, and I started to text-messaging him a few days later. Actually I saw him wearing a ring the first day I met him. So, I hesitated to text-messaging him. But then, I told myself, it is okay to text-messaging him as a friend. So after that, we started to text-messaging each other not for everyday but for sometimes. I really hope that he would be my one and only. I wished you are hoping for the same Oh Flite Guy!  


Saturday, August 25, 2012

Duit Raya


I am celebrating Syawal as a teacher for the third year. Even though I’ve started working three years ago, I still get duit raya from my big brother. I love him so much! Hahaha.. I wish my future husband will be as generous as my brother. So that I can buy a lot of make-up accessories. Hehehe =)


Bye Home Sweet Home


I’ll be leaving Terengganu for Sabah tonight. I’ll spend the night at KLIA, and boarding the earliest flight on the next morning to go to Kota Kinabalu. Huh! Malas! Somebody please come and accompany me tonight! I wish my flight guy will come and then we’ll have a long chat. But of course, it is only a dream that will never come true. T_T


Friday, August 24, 2012

I need more weight!


Yesterday I went to The Store with my mum. I saw a digital weighing on the 1st floor. You have to insert 50 cents in order to use it. Oh, actually there were two digital weighing. The other one, you have to insert 20 cents.

The difference of the two is the 50 cents measure our height, weight, and also BMI. And the 20 cents only measure our weight. And me, use the 50 cents one. Here is the result of my measurement. Hehehe.


I need another 4 to 5 kg in order to achieve the standard weight. I'll have to eat more! Hahaha =)

The New Me

Actually, I've posted a lot through this blog. But, because of one thing (I don’t have to mention here) I deleted all posts. I felt stupid reading all those posts. So here, I am back with the new me. I want to forget the past, and go on with the new experiences undertaking in the future. Feel free to read ya!